מחקר מכונות הצילום


מי מאיתנו לא שמע את התגובה “ככה” בילדותנו? “ככה” לשאלת מדוע עלינו לאכול את הירקות שאמא מזגה לנו לצלחת, “ככה” לשאלת למה עלינו לישון צהריים כו “ככה” לשאלת למה אנחנו מוכרחים להצע את מטלות שיעורי הבית. ללא רציונל ברור, קשה לנו לגייס את המוטיבציה לבצע את מה שאולי נכון עבורינו, אפילו בתור ילדים.


אולם, כשישנה תשובה ברורה “בגלל ש..”, כל התמונה משתנה. יתכן שלכך התכוון פרידריך ניטשה כשאמר: "מי שיש לו ‘למה’ שלמענו יחיה, הוא יוכל לשאת כמעט כל ‘איך’.


בשנת 1977, הפסיכולוגית אלן לנגר וצוות המחקר שלה באוניברסיטת הרווארד, ערכו מחקר שעתיד היה להשפיע רבות על הבנת הסיבות לפעולות של אנשים. המחקר נקרא “מחקר מכונת הצילום” (“The Copy Machine Study"). הפסיכולוגית לנגר ביקשה מצוות המחקר שלה לחתוך אנשים תמימים שעמדו בתור למכונת הצילום שבספריה.


חוקר הצוות זיהה אדם עומד בתור למכונת צילום ופוסע לעברו במטרה ברורה לחתוך אותו ולעמוד לפניו בתור. החוקר אז פנה לעובר האורח התמים ושואל אותו שאלה אחת מבין השלוש:


1. סליחה, יש לי רק 5 דפים לצלם, אני יכול להשתמש במכונת הצילום?

2. סליחה, אני ממהר ויש לי רק 5 דפים לצלם, אני יכול להשתמש במכונת הצילום?

3. סליחה, אני חייב לבצע צילום של כמה מסמכים, אני יכול להשתמש במכונת הצילום?


מיותר לציין כמובן שהמשפטים המשלימים לא ממש הגיוניים משום שמן הסתם כולם עומדים בתור לצורך ביצוע צילום. כמו כן, המשפטים לא מעניקים שום מידע חדש לאדם התמים שעומד בתור. חשוב לזכור שהשנה היא 1977, הטכנולוגיה עדיין בחיתוליה, אין שפע של מחשבים ומכונות צילום כך שהתורים נטו להיות ארוכים ביותר.


המחקר חשף כמה תגליות מרתקות. לשאלה הראשונה, 60% מהאנשים העניקו לחוקר את הזכות לחתוך בתור. על השאלה השנייה 94% מהאנשים העניקו לחוקר לחתוך בתור. להפתעת החוקרים, השאלה השלישית הניבה 93% היענות חיובית מצד אנשים להעניק לחוקר לחתוך בתור, למרות שלא היה שום מידע חדש או הצדקה בגוף השאלה.


מחקרה של לנגר פורסם בכתב העת “אישיות ופסיכולוגיה חברתית” ונודע כ"מחקר מכונת הצילום". 


אנחנו מגיבים באופן שונה מאוד אם מורים לנו לעשות משהו “כי ככה”, ולא ניתן לנו הסבר. אולם, אם מבקשים מאיתנו לבצע מטלה והמבקש מסביר לנו את הסיבה, “כי..”, אנו נוטים לציית בקלות רבה יותר.


עיקרון זה חל גם על הסיבות שאנו מעניקים לעצמנו לבצע שינויים שברצוננו לעשות בחיינו. בין אם ברצוננו לרדת במשקל, ללמוד שפה חדשה, לכתוב ספר, לאמץ פילוסופיית חיים או להפוך להיות עצמאיים ולא שכירים, “כי..” ברור ורהוט יהווה את נקודת המשען בעזרתו נמנף את התנהגותנו מקיפאון לשיפור.


אם ה “מה ברצוננו לעשות?” משולב עם “מדוע ברצוננו לעשות זאת?”, הסבירות שנהיה מסוגלים לומר “עשינו זאת” תהיה גדולה יותר.


תחשבו על זה. 



צוות כחילה ישמח לעמוד לשרותך בכל שאלה או בקשה.

התקשרו עכשיו: 072-2466610

no-lazy